Maar hoe werkt het wél?
Laurens in Rotterdam en Envida in het zuiden van Limburg hebben de weg naar boven gevonden. Samen met Tulser en Noordhoff voeren zij PraktijkLeerVersterkers (PLV) in, een nieuw model om de praktijk- en werkbegeleiding te professionaliseren. Tijdens het webinar gaven ze gezamenlijk een inspirerend kijkje achter de schermen: managing director Vivian Heijnen van Tulser, Noordhoff-consultant Ellen van der Horst, manager Envida Leert Petra Paulus en praktijkopleiders Hilde Caubergh (Envida) en Tanja Gijsenbergh (Laurens). Er zijn geen quick fixes voor structurele problemen, maakten zij duidelijk. Je bent er niet met de introductie van een paar formulieren of trainingen. Alleen een integrale, methodische aanpak waarin praktijkopleiders, teamleiders, werkbegeleiders, academie, ICT én HR betrokken zijn, kan de vicieuze cirkel doorbreken en leiden tot duurzame verbetering.
Wat is er nodig?
PraktijkLeerVersterkers is een combinatie van consultancy, inhoudelijke begeleiding, leergangen voor praktijk- en werkbegeleiders én praktische tools voor op de werkplek waaronder AskMe. Dat begint steevast met een scan: waar staat de zorgorganisatie nu?
Vivian: “Wat we nu veel zien is dat de praktijk- en werkbegeleiding gestuurd wordt door incidenten. De invulling gebeurt ad hoc en de praktijkbegeleider zet zich vooral in om te zorgen dat de student aan de eisen van de opleiding voldoet. Terwijl de gewenste situatie is dat de begeleiding gestuurd wordt door de zorgpraktijk en dus ingebed in het werk plaatsvindt: van voordoen, samen doen naar zelf doen. En dat vanuit een heldere visie op leren in de organisatie.”
Ellen: “Om het gat te dichten tussen de huidige en gewenste situatie richten we een verbeterprogramma op maat in. Dit implementeren we op een manier die past binnen de cultuur van de organisatie. Ondersteuning op de werkplek speelt hier een belangrijke rol bij.”
In de praktijk
Begin 2020 zijn we bij Laurens en Envida gestart met het invoeren van een uniforme begeleidingsmethodiek.
Tanja: “De scan heeft bij ons goed gewerkt om het leerklimaat bij Laurens bespreekbaar te maken. Zo bleek dat werkbegeleiders draagvlak misten voor opleiden. Daarover kunnen wij dan in gesprek met de teamleiders, maar ook met de werkbegeleiders zelf: wat kunnen zij betekenen in het verbeteren van het leerklimaat? Dat vergroot hun betrokkenheid enorm, doordat ze zelf voorbeelden kunnen aandragen van knelpunten waar ze tegenaan lopen. Deze pakken we op via korte sprints, waarbij we steeds behapbare en haalbare doelen stellen. Zo werken we samen stap voor stap aan continue verbetering.”
Eén gedeelde werkwijze
Hilde deelt deze positieve ervaring: “Dankzij de scan en de werkbegeleiderssessies kunnen we veel gerichter knelpunten oppakken. Zo zijn we aan de slag gegaan met feedback geven. Een belangrijk onderdeel, maar hoe doe je dat ontwikkelgericht? Daar zijn we met een groep mee aan de slag gegaan. AskMe is daarbij een handig hulpmiddel. Hierin kunnen werkbegeleiders onder andere formats terugvinden om een goed introductie- of evaluatiegesprek te voeren. Dat werkt in de hand dat alle werkbegeleiders op dezelfde manier te werk gaan.”
Op eenzelfde manier werken de praktijkopleiders van Laurens bijvoorbeeld aan een uniforme, objectieve werkwijze voor examineren.
Tanja: “Met deze aanpak maakt het straks niet meer uit door wie je als student begeleid of getoetst wordt.”
Samen vooruit
In beide organisaties is door PraktijkLeerVersterkers leren en ontwikkelen meer onder de aandacht gekomen.
Petra: “We hebben al een hele ontwikkeling doorgemaakt. Van teamleiders hoor ik dat de praktijkopleiders zichtbaarder zijn geworden en van praktijkopleiders dat ze zich goed ondersteund voelen. Afdelingen waar we nog niet met PLV werken, komen vragen wanneer we dit programma bij hen komen uitrollen.”
Het vraagt een investering van de organisatie omdat het echt om een heel andere manier van werken gaat, maar die verdient zich aan alle kanten terug.
Tanja: “Ik merk dat als je er sámen aan werkt, je veel meer kan bereiken.”